Week 7 is alweer voorbij... - Reisverslag uit Fish Hoek, Zuid-Afrika van miloinzuidafrika - WaarBenJij.nu Week 7 is alweer voorbij... - Reisverslag uit Fish Hoek, Zuid-Afrika van miloinzuidafrika - WaarBenJij.nu

Week 7 is alweer voorbij...

Door: Milo

18 Maart 2009 | Zuid-Afrika, Fish Hoek

De tijd vliegt, het gaat echt ongelooflijk hard allemaal! We zitten vandaag alweer 7 weken in Zuid Afrika en we hebben er nog maar 6 te gaan!
Laten we beginnen met afgelopen week..
‘ s Maandags begon onze stage weer.. Voor Lory begon de periode in Grade 3, voor Milou de periode in Grade R, de kleuters. Leuk om eens iets anders te zien! De kinderen kenden we allebei al, dat is het voordeel van een kleine school. Lory merkte direct date r meer structuur was, meer rust en date r een positieve sfeer hing. Milou heeft echter ervaren dat het in Grade R erg rommelig, druk en chaotisch is! Een nieue uitdaging dus, om meer rust en structuur in deze klas aan te brengen..
‘s Woensdags was het zover; Grade 7 gaat op leierskamp! De oudste kinderen van de school hebben veel verantwoordelijkheden en worden de aspirant leiers (leiders) genoemd. Elk jaar is er voor hen een kamp in Gansbaai, zo’n 2 uur hiervan daan aan de kust. Jacques (grade 7), Andre (directeur) en Lily (grade 3) gingen mee als begeleiders. Lory heeft daarom woensdag, donderdag en vrijdag grade 3 alleen gehad! Een goed gevoel om weer eens helemaal alleen een klas te draaien. Dit deden we ook regelmatig, maar niet voor een hele dag. Altijd kwam er wel iemand bij of moest er weer iets gebeuren.. nu kwam het lio-stagiaire gevoel weer naar boven! Milou zat gewoon in grade R maar nam de lessen van Andre over, zo’n 3 uur per dag! De week is daardoor ook voorbij gevlogen!
Een leuke, gezellige en vooral leerzame week!
Deze week hebben we alweer voor de helft gehad, wat betekent dat we nog maar 1.5 week stage hebben voordat we beginnen aan onze rondreis (maandag 30 maart)!
Gisteren zijn we met Grade 3 op uitstappie geweest naar de polisistatie (politiebureau) hier in fishhoek. Een leuke ochtend waar de kinderen kennis hebben gemaakt met de inspecteur van het politiebureau, de dienstwagens, de dienstwapens (machinegeweren, shotguns, guns en kogelvrije vesten). De inspecteur vertelde verhalen over hoe ze te werk gaan wanneer ere en oproep komt van beroving, moord of ruzie. We wisten dat Zuid Afrika een stuk crimineler was dan Nederland, dit werd nog even bevestigd tijdens deze ochtend… Ongelooflijk wat hier allemaal gebeurd.. de cellen zien er ook een stuk viezer en kleiner uit, niet de luxe die in Nederland te krijgen is…

Afgelopen weekend begon met vrijdag de 13e.. De ouders van Lory kwamen ‘s avonds om 22.30 uur aan op the international airport of Cape Town. Samen met Jacques zijn we om 22.15 uur naar Cape Town gereden om vervolgens naar het vliegtuig te gaan. Daar aangekomen was het vliegtuig al geland en kwamen de eerste mensen door de schuifdeuren naar buiten. Leuk om al die reacties van de mensen te zien. Na 10 minuten kwamen ook Lory haar ouders naar buiten! Raar om ze ineens in Zuid Afrika te zien, wel leuk uiteraard!! Direct hebben ze kennis gemaakt met de Afrikaanse cultuur, bij de bali vanwaar ze de auto moesten ophalen, stond een enorme rij mensen. Alle toeristen wilden blijkbaar bij hetzelfde bedrijf de auto ophalen. Na ongeveer een uur te hebben gewacht was Johan eindelijk aan de beurt.. De man achter de bali was alleen en had zojuist al gezegd dat het nog wel even kon duren’ Welcome to South Africa’! haha!

Met de huurauto zijn we rond 00.00 achter Jacques aangereden naar Fishhoek waar we zo’n 40 minuten later aankwamen. We hebben het huis laten zien, spullen uitgepakt (vlokken, vruchtenhagel, paaseitjes en drop, jeeeeeej!) en bijgekletst onder het genot van een wijntje. Om 02.00 uur zijn we gaan slapen.
Zaterdag was het weer zoals voorspeld, erg goed. We besloten dan ook om naar de Tafelberg te gaan, aangezien je met goed weer vaak goed zicht hebt vanaf de berg.
Aangekomen bij de parkeerplaats zijn we met een local taxibusje naar boven gebracht, to the cable station. Met 17 man zaten we in het busje, geweldig! De weg slingerde nogal en het was warm, een aangename ervaring dus! That’s Africa! :)
Vervolgens 40 minuten in de wachtrij gestaan, waarna we met de cable way naar de top van de Tafelberg zijn gebracht. Een geeldig uitzicht hadden we vanaf de berg. Robben island, Cape Town, Waterfront en veel andere dingen konden we heel goed zien! Heel wat anders dan de vorige keer, toen we na een hike van 2 uur eindelijk boven waren maar helemaal niks konden zien.. Nu alsnog de beloning voor het zwoegen van toen!! :)

Na foto’s te hebben genomen, watt e hebben gedronken en nog even genoten te hebben van het geweldige uitzicht zijn we met the cable way weer naar beneden gegaan, waarna we weer met een taxibusje (dit keer zaten we er met zijn vieren in) naar de parkeerplaats zijn terug gebracht. Via Cape Town zijn we over de N1 naar Stellenbosch / Franschhoek gereden. Deze streek staat bekend om de wijn, hier zijn ontzettend veel wijnboerderijen met grote wijngaarden. De omgeving is er mooi, wijngaarden, heuvels, bergen en meren. Via Stellenbosch zijn we naar Franschhoek gegaan, een schattig, klein plaatsje iets verderop. Hier hebben we wat gegeten en ondertussen genoten van een grote groep mannen die een vrijgezellenfeest hadden. De gene die ging trouwen stond in een panty en een muts op zijn hoofd op straat te dansen. Hij moest schijnbaar geld ophalen want hij had een blikje en probeerde alle mensen te stoppen zodat ze geld zouden geven. Hij had een grote koe voor zijn buik hangen, wat hij precies moest zijn…. Haha! Het zag er in ieder geval erg grappig uit…
Vervolgens via de Franschhoekpass (1600m) verder gereden naar de kust, een mooie route! Onderweg hebben we een grote groep bavianen gezien, er waren veel kleintjes bij die aan het spelen waren. Mooi om te zien, wel uitkijken date er geen baviaan in je auto springt….

‘s Avonds lekker uiteten geweest en besloten dat we de volgende dag de hele kaap rond zouden gaan. Vanaf Campsbay zijn we naar Cape point gereden en vandaar weer naar Simonstown waar de pinguinkolonie verblijft. Het weer was ook toen weer erg goed, warm! Onderweg weer bavianen gezien en ook nog wilde struisvogels. Bij Cape of Good hope was het weer een drukte van belang. We waren net voor een grote bus vol met Japanners, haha! Er liep ook daar een grote groep bavianen, een man was niet zo gelukkig, hij had het raam van zijn auto open laten staan! Hij stond er samen met wat andere mensen bij te kijken, toen de baviaan in de auto kroop.. Deze inspecteerde de auto helemaal en nam het een en ander mee naar buiten, helaas voor de meneer. De auto bleef verder heel! Een andere aap zat al het eten op een andere auto op te eten. Even daarvoor zaten we op een terrasje wat te eten toen een grote baviaan naast ons kwam zitten. Maken dat je wegkomt, samen met je eten! Het zijn echt geen lieve beesten en erg brutaal. Een man probeerde dapper het beest weg te jagen, helaas voor hem kwam het beest achter hem aan…. Niet weer proberen dus!
‘s Avonds ook weer lekker wezen eten aan de zee… genieten!
Afgelopen maandag zijn Lory haar ouders meegeweest naar Laerskool Paul Greyling. Tot een uur of 10 hebben ze in de klassen gekeken. Leuk om eens te zien hoe we in het Afrikaans lesgeven. Ze hebben genoten van alles wat ze hebben gezien. Het lijkt toch veel op het oud-Hollandse schoolsysteem. Maandagmiddag zijn ze met de auto richting Oudshoorn gereden, op dit moment zijn ze bij het Addo Elephant park in de buurt van Port Elizabeth. Aankomend weekend zien we ze nog even, voordat ze weer terugvliegen!

Het was dus een leuk en druk weekend met een heerlijk weertje erbij!
Deze week is dat weer iets minder, het is gewoon ‘ koud’ voor hier (21 graden) en het is aardig bewolkt.. Even omschakelen voor ons..!
Vanavond gaan we een bezoekje brengen aan de bioscoop hier in de buurt. Het kost hier zo’n R20, dat is omgerekend 1.60 euro. Baie goedkoop dus!

Bedankt voor alle leuke berichtjes, smsjes en andere reacties! We vinden het erg leuk om ze elke keer weer te krijgen! Baie dankie darvor! :)

Liefs vanuit Fishhoek, Zuid Afrika!

VOOR FOTO'S BEKIJK ONDERSTAANDE LINK:

• 18 Maart 2009 - 13:59

Mlot:

Heee dames!

Leuk dat je ouders er waren loor! Geeft toch wel een fijn gevoel denk ik!

Die bavianen lijken me grappige beesten, maar als ik t zo hoor, ook heel vervelend! hahah! Wel grappig om te lezen!

Nou geniet er nog goed van, voor je het weet ben je aan het rondreizen en daarna alweer thuis!

Liefs Marlot

• 18 Maart 2009 - 14:14

Rinske:

hé hé!!!
    Wat een mooie foto's!!helemaal met die strakkie bakkie blauwe lucht...
    Herkenbaar verhaal die bavianen op het terras haha..Doe de groetjes aan je paps en mams loor!! Geniet ervan nog even en jullie zijn alweer in het nu zonnige NL..!!!

Succes op stage

Liefss

• 18 Maart 2009 - 15:48

Jolijn:

Heyy loor en Milou,

Wat een mooie verhalen ook weer! Wil er niet teveel van lezen, want ik vind het niet eerlijk dat jullie van dat mooie weer hebben...

Gelukkig wordt het hier ook lente en is het eerste terrasje hier al een feit :P

Nou geniet er nog even van! Heel veel plezier op saffari ;) en tot snel!

Adios Jo

• 18 Maart 2009 - 16:28

Aniek En Hennie:

Hallo daar,

Weer een schitterend verhaal en wat een uitzicht op de tafelberg.
    De reis misschien wat minder, maar een geweldige beloning.

De uitzichten en de temperatuur zijn erg aanlokkelijk, maar er loopt zoveel meer, wat erg lastig kan zijn.

Nog succes met de laatste lootjes stage en op weg naar jullie vrije tijd.

Liefs ons

• 18 Maart 2009 - 17:44

Aniek:

Halloo,

Onze mooie nederlandse begroeting! NOu die foto's waren echt mooi! Het was wel raar om Gerda en johan te zien op de foto's. Zagen we ze een week geleden in een dik vest, nu lekker in korte broek!!
    En dan zit je in het koude nederland. En verlang je naar de zon. Schijnt hij gewoon bij julie! Blijft er wel zon over voor ons??

Liefs,

• 18 Maart 2009 - 18:23

Miranda Bolten:

Ha Lory!

Toevallig zag ik ergens een zinnetje van jou staan toen ik hotmail opstartte en toen heb ik jullie site eens even bekeken, GAAAF! Gaat het verder goed met je? Super dat je nu stage loopt in Zuid-Afrika!
    Ik wens je daar nog héél veel plezier toe en daarna natuurlijk veel succes met de laatste loodjes voor het behalen van je diploma! Wie weet kom je nog eens bij ons invallen/werken op de Mare!

Groetjes van Miranda Bolten!

• 18 Maart 2009 - 19:14

Egbert En Dinie:

Het is wel heel erg rustig nu jullie allemaal weg zijn.Volgens de foto’s genieten jullie volop van de mooie natuur daar en van de apen.Nog een prettige tijd daar.

Groetjes van nr 11.

• 19 Maart 2009 - 20:37

Henk En Alda:

Jullie verhaal weer gelezen en alle prachtige foto's bekeken.Leuk om je ouders op een aantal foto's te zien.Zij kunnen nu echt meepraten over jullie Afrika avontuur en weten hoe het in "het echt"is. Super. Maak er nog een mooie laatste stage week van, volgende week. Heel veel plezier in jullie laatste vakantieweken.

Wens je vader en moeder een goede terugreis!

Groetjes uit Dalen.

• 23 Maart 2009 - 01:54

Helen:

Ha zus en milou!

Vanmiddag met pap en mam gesproken, ze vertelden al dat het erg mooi was en de foto's bevestigen dat alleen maar! Wat een heerlijk weer, en wat ben je bruin! De rest lijkt echt heel wit vergeleken bij jou.

Wit is het hier ook, leek de sneeuw eindelijk bijna weg te zijn, lag er vanmorgen gewoon 30-40cm vers.. De lente is begonnen haha.

Nou geniet van je laatste stageweek enne heel veel plezier op de big trip!

Liefs!

• 25 Maart 2009 - 00:17

Niek:

Dat was dan weer een interessant weekje zo te lezen...;)
    Veel succes in de laatste stageweek!!
    Niek.

• 25 Maart 2009 - 06:29

Paul En Daniëlle:

hey

wat een leuke verhalen en foto's!! geweldig!!
    geniet nog maar lekker daar!! voor je het weet zit je weer hier, en hier is het nog lang geen 21 graden haha!!

veel plezier!!

groetjes paul en daantje

• 26 Maart 2009 - 15:40

Herman En Anneke:

Dag milou.
    Ja hoor, zijn we weer in nederland en wat denk je? koud en regen! We willen zo met jullie ruilen. we missen het heerlijke weer nu al.
    Nou meiden, geniet van jullie wel verdiende vakantie en we hopen dat jullie ook zo kunnen genieten van het prachtige land en de aardige mensen. groetjes.

• 27 Maart 2009 - 10:44

Marielle:

Heeeee Dames!!
    Ik lees elke keer met veel plezier jullie verhalen dus ik moet nu toch ook wel eens een berichtje achterlaten;) wat super hebben jullie het daar zeg, echt genieten!! knap dat je zo snel die taal oppakt ook! volgens mij is het een fantastisch land met echt heel veel mooie dingen, ik heb zojuist besloten er ook heen te gaan:P alleen wanneer en over hoelang weet ik niet, maar wel ooit;)
    nou maak er nog een prachtige tijd van! veel plezier met jullie rondreis ook:D
    XX Marielle