Time flies, they say, when your having fun! - Reisverslag uit Fish Hoek, Zuid-Afrika van miloinzuidafrika - WaarBenJij.nu Time flies, they say, when your having fun! - Reisverslag uit Fish Hoek, Zuid-Afrika van miloinzuidafrika - WaarBenJij.nu

Time flies, they say, when your having fun!

Door: Milo

27 Maart 2009 | Zuid-Afrika, Fish Hoek

Waar beginnen we dit keer ons verhaal..
Vorige week vrijdag, 20 maart! We hadden onze laatste stagedag van die week erop zitten en het was zonnig maar nog wat fris.. Jullie zullen allemaal wel denken; ‘Fris? Kom op zeg, je zit in Zuid Afrika’.. Dat is waar, maar………. Als het hier gemiddeld zo’n 30 a 35 graden is en het is vervolgens een week wat bewolkt en regenachtig, dan zakt de temperatuur naar zo’n graad of 20 a 23… en dat verschil is behoorlijk goed te voelen! De hele week waren we dan ook meer binnen te vinden dan buiten. Goed voor ons schoolwerk, we hebben heel wat gedaan en zijn weer een eindje verder met onze (afstudeer)opdracht(en)! Lory haar ouders zouden vandaag waarschijnlijk terugkomen in Fishhoek, om vervolgens zaterdag nog een dag Cape Town te doen en vervolgens terug te vliegen naar Nederland. We hadden met Daan en Arjanneke afgesproken om naar Campsbay te gaan! Lekker eten bij Primi’s zagen we wel zitten en aangezien het weekend is, is het weer tijd om dat te vieren! Ondertussen kwamen Lory’s ouders in Fishhoek aan en hebben foto’s laten zien en vooral veel verteld over hun rondreis. Ze hebben veel gezien, gedaan en vooral erg genoten!
Campsbay was weer erg gezellig! Lekker gegeten en vooral veel gelachen! Uiteraard weer genoten van heerlijke cocktails die dit keer wel erg groot waren! Ongelooflijk nog steeds, dat je zo weinig betaald voor een mega cocktail! Sowieso kost het allemaal erg weinig.. uit eten gaan doe je hier voor zo’n R150 wat omgerekend 12 euro is. Je hebt dan een voorgerecht, hoofdgerecht en nagerecht + drinken! J
Met onze mooie bolide zijn we ’s nachts via Cape Town weer terug gereden naar huis, een gezellige avond!
Een heel avontuur op zich. De borden langs de wegen zijn hier duidelijk, maar staan precies naast de afslag. Zie je het bord eindelijk, dan ben je de afslag al voorbij. Het scheelt dat we met zijn vieren in de auto zitten en Daan en Loor kunnen je, met een aantal cocktails op (ook zonder trouwens), de weg naar huis, in één keer vertellen! Ideaal.. Toch is het goed opletten want je mist de afslag zo… het is ons zelfs al gebeurt om 3x bij dezelfde afrit van de snelweg af te gaan… de vierde keer ging het eindelijk goed! haha! De auto’s rijden hier verder, bijna altijd met groot licht! Super irritant als je in een bolide, zoals we onze Fiat Uno noemen, rijdt. De ramen zijn niet echt ‘glashelder’, de koplampen zijn zo zwak dat je het idee hebt dat je lichten niet aan zijn en overal waait het… Daarbij komt dat de versnellingspook (schrijf je dat zo?) niet goed in de eerste versnelling wil, we geen stuurbekrachtiging hebben en de banden zijn niet super hard, waardoor het sturen nog zwaarder is. Elke bult die we opgaan, moedigen we de auto aan met: ‘Kom op schatje, toe dan, harder, harder!!’ And there he goes.. elke keer redt hij het weer.. onze bolide…
Wat ook leuk is om te vermelden; het rijden hier is op zich niet zo moeilijk… wel kom je snel in de war doordat de borden niet aanwezig zijn of dus op een punt staan waarbij je al af had moeten slaan… super vervelend! In een reactie gooi je bij een stoplicht, waarbij je naar rechts wilt, het stuur om en beland je op de verkeerde rijbaan… LINKS!! Hoor je 3x vanuit de auto, net op tijd rijden we weer op de GOEDE rijbaan… Links rijden is nog niet helemaal een gewoonte geworden.. Daarentegen doen we deuren altijd goed op slot en gebruiken we het stuurslot altijd als we de auto ergens parkeren.. Dat slot is overigens het sterkste onderdeel van de hele auto?... What ever.. ook leuk zijn de parkeerwachters die overal te zien zijn…
Deze mannetjes (nog geen vrouw gezien) houden de wacht over het parkeerterrein en over je auto.. ga je de stad in, uit eten of iets dergelijks dan staan ze met wilde gebaren te wijzen naar de plaats waar je je auto moet neerzetten. Zo hadden we 2 weken geleden in Cape Town zoiets… we waren met zijn 4en naar Mama Africa aan de Longstreet. De parkeerwachter had ons een plekje gewezen en we stonden goed; 100%, well done! (elke keer hetzelfde commentaar..) .. Na een gezellige avond kom je terug bij je auto.. en komen er 2 parkeerwachters op je afrennen.. De eerste is niet de goede, hij vraagt wel om geld (het geld dat ze krijgen met dit ‘werk’ is het enige inkomen dat ze hebben). Vervolgens hoor je een geroep en geschreeuw en zie je de ‘echte’ parkeerwachter in een hoog tempo aan komen rennen; No, no, no, that’s mine! Wait for me, wait for me, it’s me!!!!!!!!! Whahhaha, wat een komische taferelen! Zo gaat dat dus, ze proberen elkaars geld te veroveren.. Gelukkig letten wij goed op en wachten netjes tot de goede man aan komt rennen.. het parkeergeld kan hij weer gebruiken voor brood of iets dergelijks.. Triest eigenlijk, dat mensen van zo weinig geld moeten leven.. R5 krijgen ze? (omgerekend 0.40 eurocent)
Zaterdagochtend lekker uitgeslapen waarna we een heerlijk ontbijt hebben gehad! Fruit, yoghurt, muesli en lekkere broodjes stonden op tafel. Voor Lory haar ouders het laatste ontbijt in Zuid Afrika. Rond een uur of 11 naar Cape Town gereden waar we als eerst the V&A Waterfront hebben bezocht! De grote, luxe haven is elke keer weer een plezier om naartoe te gaan! Heel veel winkels, veel terrasjes en straatmuzikanten, gezellig! Dit keer was er een groot Highschool koor aan het zingen; Grease, Tina Turner en andere bekende muziek werd gezongen, erg leuk!
We hebben lekker rondgelopen en genoten van het heerlijke warme weer, eindelijk! J Op een terrasje lekkere sandwiches gehad en toen naar de auto teruggelopen. Met de auto naar Long Street gereden en daar geparkeerd, dichtbij Greenmarket. Hier hebben we een tijdje rondgelopen en alle souvenirs bekeken!
We waren al weer op tijd terug omdat er verder in Cape Town niet zoveel te zien is. Het is een grote, schone en groene stad maar echt veel bezienswaardigheden zoals je in Europese steden hebt, zijn er niet. Terug in huis hebben we nog wat foto’s overgezet op cd’s, om mee te geven aan Lory’s ouders! Daarna naar het strand geweest en nog even lekker van de zon genoten. ’s Avonds uit eten geweest in Simonstown, waar we inmiddels al een keer of 6 geweest zijn, heerlijk eten, een geweldig uitzicht en een leuke sfeer! Het was gezellig, toch een gek idee dat Lory haar ouders over een paar uur alweer in het vliegtuig zitten richting Nederland. Zondagochtend rond een uur of 12 onze tijd, kregen we bericht dat ze geland waren, zo snel gaat het dus!
Zondag was voor ons een relaxdag, weinig gedaan en lekker op het strand gelegen! Het was erg warm en we zijn nog weer bijgebruind! Tegen de middag boodschappen gedaan en rond een uur of half 4 naar Kirstenbosch Botanical Gardens gereden. Elke zondag is hier een concert, vandaag kwam de band aKING. Geen idee wat voor band het was, maar we hadden er zin in! Met een grote picknickmand vol lekkere dingen en wat flesjes wijn gingen we met onze bolide op pad! Kirstenbosch is een grote tuin waar je uren kan rondlopen. Je hebt er een mooi uitzicht over Cape Town en de bergen aan de andere kant. De concerten beginnen altijd rond half 6 ’s avonds, tot die tijd eet en drinkt iedereen met vrienden en andere bekenden. Als het concert begint is iedereen uitgegeten en wordt er genoten van de muziek. De band had veel weg van een combinatie van Racoon en Nickelback, wat best aardig klonk! We hebben hier een aantal uur heerlijk gezeten, José, Inge en Esther kwamen ons nog vergezellen! Erg gezellig! Het past goed bij de manier van leven hier.. alles is heel relaxed, iedereen zit gezellig bij elkaar, iedereen zorgt voor iets te eten of te drinken, een muziekje erbij en genieten maar! Rond een uur of 9 zijn we in een lange rij auto’s terug gereden naar huis..
Maandag was het weer tijd voor stage, onze laatste week begint! Een raar idee want alles gaat nu wel erg snel! Aan het eind van deze week zijn we klaar en komen we niet meer op school, zien we de kinderen niet meer en gaan we op rondreis door het grote Zuid Afrika! Spannend!

Gisteravond zijn we met zijn vieren als afsluiting uiteten geweest bij Moyo’s, een tent waar we veel over gehoord hadden. Vlakbij Stellenbosch, een uurtje rijden vanaf hier, ligt het plaatsje Spier. We kwamen aan rond een uur of 6, en werden naar onze tafel gebracht. In een super grote tent, met allemaal gekleurde doeken stonden veel tafeltjes met lichtjes daarop. Op elke stoel hing een gekleurde deken die je kon gebruiken, naarmate het kouder werd. Rondom deze grote tent stonden een aantal grote bomen waarin zitjes gemaakt waren.. zo mooi allemaal! Palmbomen, water, loungebanken en wilde eekhoorns, heel apart om hier te zijn! Het was een buffetvorm, we konden daardoor veel lekkere dingen proeven! Het eten was typisch Afrikaans, erg leuk omdat je nu zelf kon kiezen wat je allemaal op je bord wil hebben. Boboti, Springbok, Xhosa eten.. (met de klik sound, google maar!..) allerlei salades, kip, vis, lamb, en erg veel groente, fruit en toetjes! GENIETEN!!! Ondertussen werden we nog beschilderd door een Afrikaanse vrouw.. zij maakt gezichtstekeningen.. Allemaal kregen we mooie witte stipjes op ons gezicht, in bepaalde vormen. We hebben een heerlijke avond gehad en vooral genoten van het lekkere eten en het gezellige sfeertje.
De week is alweer bijna voorbij, het is nu donderdagavond en we zitten met een lekkere rosé uit Spier (dank je wel paps en mams) dit verhaal te typen… We hebben vandaag stage gehad en beginnen morgen al aan onze laatste stagedag. Raar? Ja! Jammer? Ja en nee. Aan de ene kant hebben we heel erg veel plezier gehad, veel geleerd, gezien en gedaan én de Afrikaanse taal leren spreken…. Aan de andere kant is het ook goed zo. Omdat je hier niet hele dagen voor de klas staat, maar voornamelijk lessen overneemt en daarnaast allemaal andere dingen doet, heb je het ook wel een keer gezien. Het was in ieder geval een heel mooie ervaring om het Afrikaanse onderwijs te leren kennen en daarbij Afrikaans te kunnen spreken. We hebben gezien hoe het anders kan, we hebben geleerd wat de positieve kanten zijn van het onderwijs hier en wat de mindere dingen zijn. We zijn 8 weken lang elke dag met plezier naar stage toegegaan en hebben een goed contact met onze collega’s gehad, we hebben de kinderen goed leren kennen en veel leuke ervaringen met ze gedeeld. Elke klas is nu weer een beetje meer te weten gekomen over Nederland en ook hebben wij van elke klas een beetje meer geleerd over Zuid Afrika, ONS HET GENIET DIT!!

Het is inmiddels vrijdagmiddag, onze laatste stagedag zit er alweer op, we zijn nu klaar met onze lio-stage! Een leuke, laatste dag. Milou mocht naar grade 4 en 5, de leerkracht van die klas was op Landsdienskamp.. Lory stond alleen voor Grade 3, haar eigen klas, Lily moest weg. In de pauze hebben we met alle collega’s gezellig in de personeelskamer gekletst en gegeten. We hadden zelf een grote ovenschaal ‘Arretjescake’ gemaakt, iets wat ze hier baie baie lekker vinden (we hadden het een aantal weken terug ook al gemaakt). De collega’s hadden Milktart (dat is typisch Afrikaans), een grote groentetaart en pannenkoeken meegenomen. De pauze duurde ook wat langer dan normaal, we hebben veel gelachen! We kregen zelfs nog een tasje met daarin een shirtje en een cd! Vet lief.. was van alle kinderen samen! Wij hadden wat Nederlandse cadeautjes meegenomen, waar ze ook erg blij mee waren! Aan het eind van de dag hebben we de kinderen in onze klassen nog getrakteerd op chips en snoepjes! Toen Lory in haar klas met de kinderen aan het praten was, stormden alle kleutertjes binnen om haar nog een ‘drukkie’ te geven, zooo lief! Ook kinderen uit onze eigen klas moesten huilen..
Al met al was het een leuke dag, toch hebben we een raar gevoel nu, je bent hier 8 weken lang elke dag geweest en nu is dat voorbij.. We kijken in ieder geval terug op een leuke, leerzame stageperiode.
Dit weekend maken we ons klaar voor de grote reis van zo’n 3.5 á 4 weken. Wij slapen samen met Danielle in Cape Town, van zondag op maandag. José en Inge komen maandagochtend vroeg naar Cape Town. We worden opgepikt door de Bazbus die ons maandag naar Knysna zal brengen, een eindje verderop langs de Garden Route. Van daaruit gaan we langs Plettenberg Bay(Danielle gaat Bungeejumpen van 216?? Meter… Good luck!) en Port Elizabeth naar Durban. In Durban hebben we zo’n 4 dagen de tijd, waarvan we 2 of 3 dagen naar Drakensbergen gaan, een groot Nature Reserve dat tegen het land Lesotho aan ligt. Na Drakensbergen bezoeken we (via allemaal kleine plaatsjes) Swaziland, een klein land dat net als Lesotho in Zuid Afrika ligt. Vandaar gaan we verder naar St. Lucia, dat aan de oostkust ligt. Deze streek staat bekend om de mooie lagunes, schildpadden en mooie stranden. Ook hier is een groot natuurpark, waar we naartoe zullen gaan. Vandaar reizen we uiteindelijk verder naar het Kruger National Park! Hier hebben we voor 4 dagen een Treehouse Lodge geboekt, om te verblijven. Op zo’n 10 meter boven de grond zitten we dan in een luxe lodge met uitzicht over de bossen en rivieren, How awesome! Elke dag hebben we een heel programma, zoals Game drives en wandelingen. De eerste dag zullen we een Game Drive doen waarna we een lunch hebben. ’s Avonds hebben we een Sunset Game Drive, waarbij we dieren zullen gaan opzoeken die alleen ’s avonds en ‘s nachts leven, spannend! Ook hebben we nog 2 gewone Game Drives en we maken nog een wandeling met een gids (inclusief geweer..)!
Na het bezoek aan het Kruger Park zullen we in Johannesburg worden afgezet om vandaar terug te vliegen naar Cape Town. Hier zullen we zondagavond 26 april weer aankomen, om vervolgens de 28e terug te vliegen vanaf Cape Town International Airport naar Düsseldorf!
Wat we hiermee willen zeggen; over een maand zijn we alweer thuis………………..
Dit is waarschijnlijk het laatste bericht vanuit Zuid Afrika.
Daarom willen we iedereen bedanken voor alle berichten / smsjes en mailtjes die we hebben gekregen! Het is heel leuk en fijn om wat van iedereen te horen! Baie, baie dankie höer!
Ons sal et geniet en ons sien julle almal weer in Nederland!!
Drukkie Lory en Milou
VOOR FOTO’S KIJK OP ONDERSTAANDE LINK: http://www.mijnalbum.nl/Album=6WEDTNFY

• 27 Maart 2009 - 17:31

Mlot:

Tijd gaat snel dames!

HEEEEEEEL VEEEEL PLEZIER met de rondreisss!!

Tot gauww!! :)

Liefss!

• 27 Maart 2009 - 20:17

Aniek En Hennie:

Wat een mooi verhaal, jullie kunnen terugkijken op een geweldige tijd.
    De foto's echt een andere wereld.

Nog veel plezier voor de komende weken.

Liefs

• 27 Maart 2009 - 21:47

Helen:

Ha zussie!

Heel veel plezier op je big trip!! Hopelijk zie je de big five en een paar extra's :P

Geniet ervan!!

Liefs!

• 28 Maart 2009 - 01:32

Niek:

Hey sister!
    Indeed, time flies when you're having fun;)
    That's why I guess the next 4 weeks will also "fly".
    Nevertheless, enjoy your stay in the National Parks of SA.
    Gr. from Vancouver!!

• 28 Maart 2009 - 09:18

Leo:

hey meiden!

Wauw geniet van de reis!! Heel veel plezier!
    Tot snel!

Liefs leo

• 28 Maart 2009 - 11:27

Jolijn:

Zooo Nou ik wilde jullie ook even heeeeeeeel erg veel plezier wensen met rondreizen... Geniet er van, want voor je het weet zijn jullie weer hier om koninginnedag te vieren ;)

Spreek je!

-xxx- Jo

• 29 Maart 2009 - 11:56

Petra:

Heey daar!
    En? De backpacks al gepakt? K wens jullie onwijs veel plezier met julie rondreis..
    Geniet er lekker van!!
    Voor je t weet zijn jullie weer in het koude Nederland..;)
    Liefs Petra

• 29 Maart 2009 - 18:49

De Dubjes:

We hebben dit weekeind paps en mams Boers gesproken en hebben al veel geweldige verhalen gehoord. We zijn erg benieuwd naar je verhalen en foto's. Smaakte de hagelslag? Heel veel plezier met de rondreis. Drukkie van deze kant !!!

• 04 April 2009 - 15:24

Mark En Karin:

Hey Lory,

De 8 weken stage zijn toch wel snel verlopen zo he!, We hebben je verhalen altijd graag mogen lezen.

Heel veel plezier met je rondreis daar en tot over een maandje of wat maar weer in Nederland.

Geniet nog even van jullie laatste paar weken daar!!

Grtjs Mark en Karin.

• 06 April 2009 - 08:57

Dirja:

Het is zeker zo ja..

Time fly's when you having fun!!

Heel veel plezier met de rondreis!!

Nou eventjes en dan zie ik je weer Milou!! Dan ben je weer in het koude kikkerlandje!!

Liefs Dirja

• 08 April 2009 - 16:20

Erin:

Hoi meiden,

Ik vind het altijd zo leuk om de verhalen van jullie te lezen. Dan heb ik er zelf ook wel een beetje spijt van dat ik de kans niet heb gegrepen haha.
    Hoe is het op rondreis?
    In ieder geval nog veel plezier deze laatste weken en ik zie jullie snel!

groetjes Erin

• 09 April 2009 - 13:30

Henk En Lidy:

hii lory , hoe gaat het met je geniet je nog een beetje de tijd gaat erg snel he voor dat je het weet zit je weer in het koude holland geniet nog heeeeeeel erg er van gr henk en lidy