Baie lekker naweek! - Reisverslag uit Nijverdal, Nederland van miloinzuidafrika - WaarBenJij.nu Baie lekker naweek! - Reisverslag uit Nijverdal, Nederland van miloinzuidafrika - WaarBenJij.nu

Baie lekker naweek!

Door: Milo

02 Maart 2009 | Nederland, Nijverdal

Eerst iets over stage.
We vertellen in de verhalen veel over de weekenden en andere dingen die we meegemaakt hebben, omdat stage in principe elke dag en week hetzelfde is. Twee berichten geleden hebben we verteld hoe het er hier op de school aan toe gaat en wat de verschillen zijn met onze stagescholen in Nederland.
De afgelopen twee weken waren eigenlijk net zoals de weken daarvoor. Wel merken we dat het praten nog weer een stukje beter gaat en ook doen we steeds meer dingen in de klas. Je bent hier echter wel meer een klassenassistent dan een echte lio'er.
Alle studenten hebben dit gevoel en dat hoort er hier ook een beetje bij. Het is voornamelijk goed om de ervaring op te doen van het onderwijs hier. We moeten regelmatig naar andere klassen toe om daar een of twee uurtjes in te vallen, dit omdat een van de collega's wat anders moet doen of even weg moet. Leuk, omdat je zo wat afwisseling hebt. Aan het eind van deze week, vrijdag, wisselen we van klas. Milou zal dan naar Grade R gaan en Lory naar Grade 3 (waarschijnlijk). Donderdag a.s. komt Sander Kamphuis (Edith Stein) langs, samen met Jan (iPABO, Amsterdam). Ze komen hier voornamelijk om de sfeer te proeven en te kijken hoe het er op de school aan toe gaat. Ze bezoeken alle studenten en donderdag komen ze dus hier. We bereiden beide een les voor, zodat ze kunnen zien hoe we hier voor de klas staan.
Voornamelijk Lory heeft zin om te wisselen, iets oudere kinderen spreken haar meer aan. In de hogere groepen kun je echte lesjes geven, bij de kleuters wordt voornamelijk buiten gespeeld en ze maken werkjes waarbij je helpt. Zo nu en dan doet ze wel leeractiviteiten, al is dit minimaal want hier wordt later dit jaar pas meer aandacht aan besteed.
Milou heeft een paar rekenlesjes gegeven en merkt dat er weinig aandacht is voor de zwakke rekenaars. Ze moeten gewoon meedoen met de rest van de klas, terwijl ze er eigenlijk niks van snappen. Het adaptief werken is hier niet bekend, zoals ook eerder al aangegeven.
Woensdag a.s. zijn we een dagje vrij van stage, Milou haar ouders zijn inmiddels gearriveerd en samen gaan we woensdag naar Cape Town!

Nou.. nu maar eens een beginnetje maken met vorige week woensdag. Een dag die leuk begon maar minder leuk eindigde. We hebben namelijk kennis gemaakt met 2 HELE GROTE COCKROACHES (KAKKERLAKKEN). We kwamen thuis van een gezellig etentjes in Kalkbay. Toen Loor de radio aan wilde zetten sprong er heel erg vlug iets voor haar vingers weg. Later zat het beest op het schilderij en sprong overal naartoe. Milou heeft een aantal pogingen gedaan om het beest te slaan met de bergschoen, maar tevergeefs. Loor besloot de beneden buurman (die we nog niet ontmoet hadden) op te halen, hij was thuis hadden we net gezien. Loor belde 4 keer aan, maar geen gehoor. Gelukkig ging bij de laatste keer de deur open, daar stond de buurman in zijn handdoekje, haha! Hij was aan het douchen en had de bel niet gehoord. ‘ Give me a vieuw minutes, ok?’ Eigenlijk was het net te lang, die 5 minuten.. Het beest was namelijk in die 5 minuten van het schilderij naar de gang gevlogen waar het richting slaapkamer kroop, ieeel!
Nou goed, gelukkig was daar onze redding en ging de buurman op zijn knieen door de slaapkamer. Na 3 minuten schreeuwde hij dat hij het beest gevangen had en wilde een doekje. Dat doekje hebben we uiteraard dicht gefrommeld en in een zak gestopt die we goed dicht hebben geknoopt en buiten in de grote prullenbak hebben gegooid (1 minuut lopen van ons huis, haha)! De buurman vertelde dat het een kakkerlak was (wat we al dachten) maar dat het een erg grote was voor hier, zo’n 8 cm!
Tot zover…
Hier dan het verslag van ons weekend!

Vrijdagaant - Campsbay

Hallo almaal!
Ons het veel meegemaak in die naweek. Vrijdagmiddag toen die school is uitgegaan ons het lekker geswim in die see, want et was een baie warme dag. Die wind waai nie baie nie en dan vul baie warm.
Ons het gesels oor die aant, om Campsbay toe gaan. Ons het Danielle en Arjanneke gevra wat hulle van die plan se. Dat lijk ‘n baie lekker plan, so ons is in die aant na Campsbay gegaan. Ons het nou ‘n lekker bakkie (donkerblau fiat Uno), so ons is na Campsbay gerij oor die Boys Drive en Constantia na Campsbay. Ons het aan die pad sunset gekijk, het was baie romantisch!

Toen ons in Campsbay was, ons het die karrie geparkeer aan die kant van die pad. Het was baie druk da, ma ons het een lekker plekkie. Da was baie mense en almaal was lekker gesels met mekaar. Ons is in die ‘Summervile’ gegaan om te drink en te eet. Ons het da gewag in die pub voor ons ’n plekkie het gekrij. After 10 minute ons het ‘n baie lekker plekkie gekrij bij die see. Ons het lekker geeet en gedrink en ons het een lekker aant gehad.

Toen is ons na ‘n lekker club gegaan om da wat cocktails te drink. Het was baie lekker en baie goedkoop. Een cocktail hier, kost R30, dat es 2.60 euro.
Toen ons die cocktails opgedrink het, ons is in die karrie gestap en na huis toe gerij. Et was ‘n baie lekker aant!

Zaterdag – Stellenbosch

De zaterdag vertellen we even in het Nederlands, iets makkelijker voor jullie om te lezen. ‘s Ochtends hebben we eerst geprobeerd om uit te slapen, helaas werden we om 07.40 uur wakker! We zitten blijkbaar helemaal in het ritme van het vroege opstaan, want het uitslapen wil nog niet echt lukken. We wonen op een druk kruispunt en de hele dag en nacht hoor je veel lawaai van auto’s en motoren en vooral het geschreeuw van mensen. Je hebt soms echt de raarste ideeen in je hoofd van alle geluiden die je op straat hoort.
Nou goed, vroeg opgestaan dus en lekker rustig ontbeten. Even naar de winkel geweest om wat boodschappen te doen en vervolgens zijn we naar het strand gegaan. Vanaf 11.00 uur tot ongeveer 12.00 uur hebben we lekker op het strand gelegen, in de zon! Het was ook vandaag weer erg warm en de wind waait nog steeds amper, wat voor erg warm weer zorgt!
Om 13.00 uur zijn we met de auto richting Stellenbosch gereden. Een weg die we nog niet eerder gereden hadden dus opletten was noodzakelijk. Het is een weg die helemaal langs de kust loopt van Muizenberg via strandfontijn naar Somerset-West. Een mooie weg waarbij genoeg te zien is om je heen, het is echter geen goed idee om om je heen te kijken, aangezien er ontzettend veel zand over de weg waait (je hebt het idee dat je in de woenstijn rijdt) en er behoorlijke gaten in de weg zitten zo nu en dan..
Na ongeveer 1.5 uur rijden (en 2 keer verkeerd rijden) komen we aan in Stellenboch, waar we direct doorrijden naar Morgenhof, de wijnboerderij die we vanochtend gebeld hadden.
Eerst hebben we in het gras onze meegebrachte koekjes, broodjes en druiven opgegeten waarna we naar de winetasting zijn gelopen. Hieraan gekomen bleek dat het niet duur was om een winetasting te doen. Per persoon betaal je R10 en daarvoor mag je 5 verschillende wijnen proeven. Dit hebben we uiteraard gedaan en het was leuk om eens te doen. Rose, rood en wit kwamen allemaal voorbij, in verschillende prijsklasses. Samen hebben we een flesje rose gekocht omdat we deze toch wel erg lekker vonden! Een echte rose uit Stellenbosch :)!
Na onze tasting hebben we nog even een kijkje genomen in de wijnkelder van Morgenhof. Daar hebben we wat foto’s gemaakt waarna we teruggegaan zijn naar de auto.
We besloten om een eindje het binnenland in te rijden en te kijken hoe de verdere omgeving eruit ziet. We hebben zo’n uur gereden en allerlei wijngaarden -, boerderijen en bergen gezien, erg mooi!
Vervolgens teruggereden naar Stellenbosch waar we een tentje hebben opgezocht om te eten. Ondertussen hadden we overlegd met Inge, Carmen, Esther en Jose dat we samen wat zouden eten. Aangezien hun een winetour hadden en nog niet klaar waren, besloten we eerst een starter te nemen. Toen we hun rond 19.30 uur getroffen hadden zijn we bij een andere tent gaan eten!
Een super leuke tent waar het gezellig druk was. Er hingenin een hoek een paar grote flatscreens waar een Rugbywedstrijd op te zien was. Een aantal enthousiast supporters gingen helemaal uit hun dak toen hun club op voorsprong kwam, rugby is DE sport hier!
We hebben genoten van nacho’s, wraps en fruitcocktails! Het toetje was helemaal de moeite waard, chocolade ijstaart, ice smoothies en gewone cocktails! Uiteindelijk hebben we erg goedkoop gegeten want een hoofdgerecht, twee keer drinken (cocktails) en een toetje en als afsluiting een waterpijp met zijn allen, kostte ons nog geen 9 euro p.p.
Voor herhaling vatbaar zeggen we dan maar ! Haha!
Rond een uur of 23.00 uur zijn we weggegaan omdat we nog het hele eind terug moesten rijden. Uiteraard zijn we verkeerd gereden en kwamen we op een donkere weg uit met aan de kant wat minder goede huizen en krotten. We besloten te draaien bij een tankstation en terug te rijden naar Stellenbosch. Daar hebben we twee blanke mannen naar de weg gevraagd en we konden achter een van de twee aanrijden richting de grote weg. Hij moest die kant uit en zou ons een stukje voorgaan, ideaal en erg aardig!
We zaten op de goede weg en wilden nu de N2 op (grote snelweg naar Cape Town). Zoals vaker het geval is hier, staat er ineens een bordje met daarop de afslag, maar voor je deze ziet ben je er al voorbij, dit was ook bij ons het geval. Draaien was geen optie, dus zijn we doorgereden over dezelfde weg als vanochtend. Je rijdt hier ongeveer 15 minuten lang langs Kayalitsha, de grootste zwarte township van Cape town we eerder al een bezoek aan gebracht hebben). Niet echt veilig dus, als je stil komt te staan kun je wel eens grote problemen hebben. We zijn echter bewapend met een zwaar en groot stuurslot en onze deuren zijn altijd op slot, dus dat biedt nog enige veiligheid, haha!
Al met al hebben we nu in een uurtje teruggereden en zijn we veilig aangekomen bij huis. Het was een gezellige, leuke en vooral warme dag!

Zondag – Rustdag en Dutch Evening

Vandaag is het eindelijk gelukt om uit te slapen! Om 09.30 uur worden we wakker, jeej! We kijken naar buiten en net zoals elke dag zien we een strak blauwe lucht en een zonnetje dat schijnt! Ook zien we de blaadjes van de boemen en struiken niet bewegen, dat betekent geen wind en een heel warme dag! Vandaag hebben we gehoord dat het gisteren 39.2 graden was. We zijn natuurlijk naar het strand gegaan waar we om 11.00 uur aankwamen. We waren niet de enige, want het hele strand lag bomvol! Overal mensen met kinderen, parasols en surfplanken. Iets verderop, halverwege het strand was een wedstrijd aan de gang met allemaal kinderen die gingen surfen en kanoen. Er is hier elke week wel een paar keer een wedstrijd van kanoen, surfen of zwemmen. We hebben tot ongeveer 14.00 uur op het strand gelegen, totdat we het echt te warm kregen en Milou haar armen weer rood werden. Tijd om te gaan dus! Ondertussen was er nog een dikke, grote zeehond aangespoeld, die waarschijnlijk in de zee zijn grootste vijand had ontmoet, de haai. Er zat eigenlijk geen vorm meer aan, je kon nog net zien dat het een zeehond ‘ was geweest’. 5 minuten later kwamen 4 mannen in blauwe pakken het strand oplopen met 2 grote scheppen en een kruiwagen. Met vier man werd het beest in de kruiwagen gegooid… ‘ daar gaat hij’..
‘s Middags thuis gezeten en wat dingetjes in huis gedaan en om 15.30 uur zijn we naar Daan en Arjanneke gelopen. Om 16.00 uur worden we namelijk verwacht bij Brian Bosworth (directeur van Timor Hall, hij was in Nederland tijdens ons introductiekamp). Hij heeft voor ons allemaal een Dutch evening georganiseerd waarbij ook Jan (Ipabo) en Sander (Edith Stein) aanwezig zijn, zij zijn zaterdag namelijk gearriveerd in Zuid Afrika! Ze verblijven hier voor 2 weken en komen bij alle studenten op bezoek om te kijken naar een les en te praten met het personeel van de scholen!
Aangekomen bij Brian’s huis in Kommetjie, merken we al snel dat hij op een geweldige plek woont. Op de bovenverdieping heeft hij 2 grote balkons vanwaar je uitkijkt op de Atlantische oceaan en Houtbay! What an amazing view! We ontmoeten alle andere studenten en gezellig drinken we wat met elkaar. Na een uurtje zijn we met zijn allen naar het strand gelopen om daar lekker te zonnebaden en te zwemmen, voor de gene die dat willen. De golven zijn hier echte reusachtig wat zorgt voor een erg mooi gezicht, met de bergen op de achtergrond. Na het zwemmen gaan we terug naar huis en eten we wat van de lekkere hapjes die Brian’s vrouw gemaakt heeft. Om 19.15 uur lopen we de andere kant op om naar de zonsondergang te gaan kijken, wauw! Ook hier hebben we weer genoten van een prachtige zonsondergang…

Al met al was het een druk maar zeer geslaagd weekend waarin we veel gedaan en gezien hebben!

FOTO’S: KLIK OP ONDERSTAANDE LINK:

• 02 Maart 2009 - 11:54

Mlot:

Woow echt gaaf zeg! lijkt me wel super om in de zon te liggen, zonsondergang te kijken, cocktails te drinken enz enz.. Ooh ben jaloers! ;)

Heeeeerlijk!

Enjoy!

liefs Marlot

• 02 Maart 2009 - 11:59

Rinske:

Heeej meiden,

Ik zat net aan jullie te denken..wat een heerlijk tropisch en zomers verhaal weer..zoo nou die zomer mag dan hier ook wel komen. Het is gelukkig eindelijk niet zo koud meer. leuk dat jullie veel met de andere meiden kunnen doen en die dichtbij genoeg zitten om te zien. Hoe gaat het op stage??Naar jullie zin??Ik ben benieuwd naar de foto's!!

Geniet ervan en ik wacht wel weer op het volgende verhaal.

p.s. doe het verhaal voortaan maar helemaal in het NL hehe ik snappe er gene zakke van!!!

Kusssss

• 02 Maart 2009 - 12:39

Helen:

Ha zussie en Milou!

Heerlijk om te lezen weer, vooral dat kakkerlakken verhaal :)
    Ik kijk nu al uit naar de foto's!

Liefs!

• 02 Maart 2009 - 15:51

Rianne:

Heej meiden

Zo lekker. Wel een klein beetje vakantie of niet:P al die zon! Ohh daar ben ik ook aan toe!! lekker de zon, heerlijk aan het strandje liggen!! lekker man!
    Maar goed hoe bevalt stage daar hoor ik jullie weinig over? En hoe bevalt het leventje daar? volgens mij zijn ze wel heel erg vriendelijk of niet! Zeker met de kakkerlak, Ohh ik zie het gezicht van Loor al voor me als ik terug denk aan turkije en de spin haha.

Veel plezier en geniet lekker van de zon!

• 03 Maart 2009 - 05:39

Aniek En Hennie:

Weer een heel verhaal, ben blij dat het laastste gedeelte in het nederlands is. Om het Zuid-Afrikaans te lezen kost best moeite, en jullie schrijven het al.
    Dus jullie hebben al veel geleerd de afgelopen periode.
    Blijf voorzichtig doen. Nog een goede tijd daar.

Liefs ons

• 03 Maart 2009 - 09:45

Leooo:

Pas op hoor!
    Je moet een kakkerlak niet pletten... dan kunnen er eitjes uit komen! hahaha
    Dan ben je helemaal niet happy!

• 04 Maart 2009 - 19:47

Naomi:

Hee Milou en Lori!

Hoe is het met jullie? Jullie vermaken je volgens mij uitstekend daar! Al lkkr bruin gekleurd zie ik op de foto's (jaloers)! Hier is het nog steeds frisjes en de zon is ver te zoeken helaas haha.
    Gaan jullie nog wat leuks doen met Herman en Anneke daar?

Heel veel plz daar en ik lees wel weer welke avondturen jullie daar beleven;)

Liefs Naomi

• 05 Maart 2009 - 13:38

Maaike:

Haaaaai vriendinnetjes!!

Wat een ontzettend leuk verhaal weer zeg! Lekkker hoor die kakkerlakjes hihi!
    Loor, jou ouders komen volgende week toch!! Nou geniet lkkr van alles!

• 09 Maart 2009 - 11:13

Hoi Milou,:

Wat een gewelldige verhalen om te lezen en zeker zoals jullie om het mee te maken.
    Wat spannend met die kakkerlakken, ik zou het in m'n broek doen ha ha ha .
    Heb je het leuk gehad met je ouders en nog wat leuks ondernomen samen?
    Geniet nog lekker van de tropische temperaturen en je stage uiteraard.

groetjes de Dijkmannetjes