Baie lekker weekend - Reisverslag uit Nijverdal, Nederland van miloinzuidafrika - WaarBenJij.nu Baie lekker weekend - Reisverslag uit Nijverdal, Nederland van miloinzuidafrika - WaarBenJij.nu

Baie lekker weekend

Door: Milo

05 Februari 2009 | Nederland, Nijverdal

Eindelijk was er tijd om wat te gaan ondernemen. Samen met 4 meiden van onze school Jose, Carmen, Inge en Esther hebben we zaterdag een rondreis gemaakt door het puntje van Afrika waar we nu zitten en zondag hebben we townships bezocht.

De trip begon zaterdagochtend erg plotseling want Milou schrok om half 8 wakker en besefte dat ze allang op weg moesten naar de trein. Lory had bedacht, nadat de wekker gegaan was, nog wel even te kunnen blijven liggen. Op stel en sprong zijn we dus met de trein naar Plumstead gereisd om daar met de andere meiden af te spreken.
Onze gids was netjes op tijd en we hadden een luxe prive reis. We begonnen de trip door een stuk van Kaapstad, hier hebben we nu dan ook een klein deel van gezien. Vervolgens reden we langs hele mooie stranden (camps bay, witstrand) waar wij natuurlijk uit moesten stappen om baie mooie foto's te maken. Dat krijg je met 6 meiden. Later zijn we gestopt bij Hout Bay, daar zijn we met een boot naar een zeehondeneiland geweest. erg mooi om te zien, totdat de wind de verkeerde kant op staat en het onmeunig stinkt.Onderweg naar de Ostrichfarm kwamen we zelfs nog 2 bavianen tegen aan de kant van de weg. We hebben de mooie rode billen goed op de foto gekregen. Natuurlijk op die farm ook foto's maken, de gids is er inmiddels al wat moe van want na ong. 15 min. kwam hij onze kant weer op rijden om ons mee te nemen. Door al deze extra stops kwamen we zo'n uur / anderhalfuur later aan dan gepland bij Kaap de Goede hoop. Weer tijd voor genoeg foto's, daarna zijn we doorgereden naar Cape Point waar we lekker hebben gegeten met uitzicht over zee en een mooi verjaardagslied voor Inge. Na nu toch eindelijk wat binnen te hebben gekregen zijn we de Cape Point opgelopen en zag je het o zo beroemde samensmelten van de Atlantische en Indische oceaan.Na toch die klim van 20 min. te maken moesten ook daar weer foto's gemaakt worden. Na al het moois hier bekeken te hebben zijn we doorgereden naar Boulders Beach. Dit is een Pinguineiland. Hier loop je tussen de pinguins, je moet wel oppassen dat ze niet bijten ( he carmen) of dat je in de poep gaat zitten (lory!), ook dit was erg leuk om te zien. Daarna zijn we doorgereden naar Kirstenbosch. Hier houden ze een aantal zondagen per jaar een ontzettend groot concert met verschillende artiesten. Het is een ongelovelijke grote tuin, erg mooi om te zien. Daarna zijn we teruggereden naar Plumstead en moesten wij met de trein terug naar Fish Hoek. Kaartjes kon je al niet meer kopen, dus dan maar zwartrijden. Ben jij bijna op het eindstation, stapt er een man de coupe binnen die van zich af begint te slaan. Ontzettend leuk die trein!

Door al de spanningen van de vorige avond hebben wij besloten om Jacques te smsen (onze adjunctdirecteur) om ons te vragen of hij ons naar plumstead wil rijden (dit heeft hij de eerste dag aangeboden) dit kon gelukkig. De volgende ochtend stond er een andere collega (Estelle) op de stoep die ons netjes weg heeft gebracht naar Plumstead. Vandaag bezoeken we townships en omdat het zondag is zouden we ook een kerkdienst bijwonen. Normaal gesproken wordt er een creche of school bezocht, maar op zondag zijn die gesloten. De kerkdienst kwam daarvoor in de plaats. De mensen in deze kerk zijn allemaal lid van de baptisten gemeente. Toen we binnenkwamen zat de hele kerk vol (een mooi en net gebouw overigens) en werd er uit volle borst gezongen! De mensen prijzen God continu en roepen geregeld Halleluja en Praise the Lord. Heel mooi en indrukwekkend om te zien, zo anders de dan kerk waar wij naartoe gaan. We hebben zo'n 20 minuten van de dienst bijgewoond, deze duurt echter van 09.00 uur tot 16.00 uur, bijna de hele dag! Na de kerkdienst zijn we verder gereden door Langa. Langa is de oudste township van Kaapstad. Later bezoeken we ook nog Kayelitsha, dit is de grootste township van Kaapstad. We vonden het spannend om in een township rond te lopen, de verhalen die je altijd leest en hoort zijn vaak niet erg positief. Toch hebben we ons geen moment veilig gevoeld. onze gids vertelde ook (hij woont zelf in Langa) dat wanneer iemand van een communitie (daar zijn er veel van) een toerist of iemand anders iets aan zou doen, dan betekent dat, dat deze persoon uit de communitie gezet wordt. De hele gemeenschap zal laten merken dat de betreffende persoon niet meer gewenst is en wordt dus verstoren uit de groep. Niemand wil dat, er gebeurt daarom ook bijna nooit iets.

De mensen in de townships zijn erg vriendelijk. Na de kerkdienst zijn we langs een deel gereden waar alleen mannen wonen, dit omdat ze moeten werken. Vrouwen mogen alleen in het weekend aanwezig zijn, raar.. We hebben daar 2 huisjes van binnen bekeken. In de ene woonden 23 mensen bij elkaar, verdeeld over 6 kamers. Wat ontzettend raar, zelfs als je binnen staat kun je je niet voorstellen dat het waar is. De hygiene is slecht, mensen slapen op de (natte) grond en overal liggen spullen. De kamers waren klein met meestal 2 of 3 stapelbedden, wie geen plek heeft slaapt op een matras die ergens op de grond worden gelegd.
Het andere huis was voor de iets rijkere mensen. Het zijn eengezinswoningen. In het huis waar we gekeken hebben woonde een man (25 jaar?) met zijn twee zoontjes (8?) en vrouw. Ze hadden allemaal een eigen kamer en ook de was er een badkamer aanwezig, deze miste in het vorige huis. Een net toilet en een opgeruimde keuken gaven een iets beter beeld dan het vorige huis. Toch blijft het niet echt schoon en uiteraard erg armoedig..
Het is heel raar om als rijke toerist met je fototoestel in de hand, te kijken naar mensen die heel weinig hebben en leven in omstadigheden die wij ons eigelijk niet kunnen voorstellen!

Daarna zijn we naar een krot gegaan, aan de rand van de township. Het was een soort van bar, waar traditioneel bier werd gemaakt, dat wij mochten/moesten! proeven. Er zaten 2 vrouwen en 3 mannen binnen, ze hadden niet veel. Door het bier te laten proeven aan toeristen hopen ze geld te verdienen waarmee ze zichzelf kunnen onderhouden.
Een van de vrouwen bewaart het bier in een regenton en schept er met een emmer bier uit. Vervolgens moet je allemaal een slokje nemen, een erg onhygienisch idee, maar toch maar gedaan. Toen wij geweest waren hebben de mensen die binnenzaten de rest opgedronken, zet die keel maar open whaha! ongelooflijk! Gelukkig mochten wij eerst, want echt fris zag het er allemaal niet uit. Nou ja, tot nu toe hebben we nog nergens last van! :)

Dit weekend zijn we van plan om te gaan surfen in Muizenberg en de tafelberg te beklimmen. Benieuwd wat daar van terecht komt!

Iedereen bedankt voor de leuke mailtjes / smsjes en reacties, fijn om van iedereen wat te horen!! :)

Ons Zuid Afrikaanse nummer is:
+27 78022 1476
DE FOTO'S ZIJN BIJGEVOEGD!!

• 05 Februari 2009 - 12:25

Rinske:

Heeej meiden,

Geweldig dat jullie zoveel leuke dingen aan het doen zijn...Hoezo ik wil wel mee!!! Helemaal als je weet wat ik nog allemaal moet doen haha...Geniet er echt onwijs van...
    Heel veel succes met jullie stage morgen en volgende week. Ben benieuwd welke klassen het worden..

Liefs en knuffel!!

• 05 Februari 2009 - 13:59

Mlot:

Woow klinkt net zo gaaf! Super stoer! nu gewoon al bepaalde dingen gezien en gedaan! gaaf hoor!
    Enjoy!!

Liefs Marlot

• 05 Februari 2009 - 15:22

Maaike:

Heeej meiden!

Goh, dat is toch toevallig. Ik heb jullie beide net een mail gestuurd haha dat ik vol spanning zat te wachten op jullie eerste verhaal. Kijk ik staat het er gewoon op, hahaah! (hoezo had het beter andersom kunnen doen). Maar geweldig om te lezen dat jullie het zo leuk hebben en al zoveel gezien hebben! Geniet ervan he!

Liefsss Maaike

• 05 Februari 2009 - 19:04

Rianne:

Heej meiden,

Wat leuk om weer wat van jullie te horen! Gaaf zeg! ik denk dat je veel in een keer wilt zien!
    Nou loor, dat vat bier komt jou wel goed van pas. Of smaakte dat niet zo lekker als hier?
    Heel veel plezier en succes op stage! Ik ben benieuwd wat voor klassen jullie krijgen. Maar geniet van weekend ook zeker van het surfen! Lijkt me best gaaf! Hej milou, de kinderen vroeger elke keer al om foto's morgen laat ik er een aantal in de klas zien!

knuffel mij!

• 05 Februari 2009 - 19:22

Petra:

Heej!
    Wat klinkt dat allemaal super zeg, echt gaaf! Al veel gezien en ondernomen dus..:D
    En hoe was de eerste stageweek? Die zit er inmiddels ook bijna op toch?
    Geniet ervan!
    x Petra

• 05 Februari 2009 - 20:08

Hennie:

Fijn Lory om weer wat van je te lezen.
    Geniet ervan.

• 06 Februari 2009 - 07:28

Henk En Alda:

Hallo Lory,

Wij horen van je ouders het nieuws over hun reislustige kinderen! Wat leuk om stage te kunnen lopen in Zuid- Afrika. (En wat meer tijd te nemen zodat je ook nog wat van het land kan zien) We wensen jou en je vriendin heel veel plezier en we blijven jullie site volgen. Want al die enthousiaste verhalen zijn leuk om te lezen. Groetjes uit Dalen

• 07 Februari 2009 - 21:00

Dirja:

Heey meiden!!

Nou het ziet er allemaal erg geweldig uit!! Leuk dat jullie de weekenden allerlei dingen gaan bekijken! Erg mooie foto's.. Super mooi weer zie ik!! Geniet er lekker van.

Ik loop nu stage bij Unique in Nijverdal. Bevalt erg goed! Bij de dump is ook alles goed. Vandaag was het erg druk. Er is een fulltime verkoper aangenomen. Ene Ronald, was eerst badmeester. Erg leuke vent zo eerste indruk.

Nou ik word op de hoogte gehouden per email als er weer nieuwe verhalen op staan! Dus ik wacht rustig af, en werkse weer volgende week! Gaat het lesgeven goed op die school daar? Wat moet ik me ervan voorstellen? Ook allemaal arme kindjes? of daar in dat gebied niet?

We mailen!!

Liefs Dirja

• 08 Februari 2009 - 11:45

Gijs:

He milou is het leuk daar we hebben bijna weer vakantie

Groetjes Gijs

• 08 Februari 2009 - 20:16

Egbert En Dinie:

Hallo Lory
    Wie verre reizen doet kan veel verhalen
    Prachtig om ze te lezen.
    Het is wel erg rustig aan de Eversberg nauwelijks verkeer tussen nummer 5 en 11.
    Lory geniet van je reis.Nog een groet van de buren.

• 09 Februari 2009 - 08:33

Aniek En Hennie:

Super foto's ontvangen, fijn dat het allemaal is overgekomen nu.
    Heerlijk die zonneschijn, hier hebben we naast grijze straten, zo hier en daar wat sneeuw liggen. Zouden haast een vlucht boeken richting Kaapstad.
    Leerzame week

Groetjes ons

• 09 Februari 2009 - 11:50

Rinske:

Super vette foto's meiden..!!!!

• 09 Februari 2009 - 12:23

Rielle:

Hey loor,
    zier er goed uit daar! Zo te zien en te horen helemaal goed naar je zin daar in Africa!! super zeg.. ik hou je site in de gaten en geniet ervan!!
    Liefs Rielle

tip: in kaapstad, waterfront zit een heel leuk restraurantje Key 45.. lekker eten en leuk uitzicht op de haven!!