Surfen bij Muizenberg! - Reisverslag uit Nijverdal, Nederland van miloinzuidafrika - WaarBenJij.nu Surfen bij Muizenberg! - Reisverslag uit Nijverdal, Nederland van miloinzuidafrika - WaarBenJij.nu

Surfen bij Muizenberg!

Door: Milo

11 Februari 2009 | Nederland, Nijverdal

Surfen bij Muizenberg beach!
Na onze eerste stageweek, hadden we zin om weer wat te gaan ondernemen. We hadden vorige week samen met Inge, Esther, Carmen en José het een en ander besproken en het leek ons leuk om eens te informeren bij een surfshop om te kijken wat de mogelijkheden hiervoor zijn. Zo gezegd, zo gedaan. Vorige week donderdag hebben we opgebeld naar Gary’s surfshop (we hadden een folder thuis) in Muizenberg om te informeren naar de kosten, tijden en lessen. Er werd ons verteld dat je voor R500,- surfles kon krijgen included een wetsuit & board. We besloten om zaterdag naar Muizenberg toe te gaan en daar te kijken naar het een en ander.
Het is zaterdag, de dag waarop we eindelijk even kunnen uitslapen. Helaas kwam hier niet veel van terecht, om half 6, half 7, kwart voor 8 en uiteindelijk om half 9 werd Lory wakker, Milou iets minder vaak en sliep door tot een uur of 9. Ons appartement staat op de kruising van de hoofdweg door de stad en de weg naar het strand, een drukte van belang iedere ochtend, middag en avond. Je hoort het verkeer heel goed, iets waaraan je best moet wennen. Lory slaapt nogal licht dus, dat gaat nogal moeilijk! De auto’s hier trekken snel op met veel lawaai en ook wordt er veel geclaxonneerd en hoor je om het half uur wel een sirene. Het verkeer is hier best chaotisch en de auto’s zijn nou ook niet in zo’n goede staat dat je kunt verwachten dat er een airbag of iets dergelijks inzit. Gisterochtend toen we naar stage liepen (in onze eerste regenbui hier) zagen we nog een bijna aanrijding, een busje stond 5 cm voor zijn voorganger stil met veel getoeter en gepiep.
Nou goed.. na een lekker ontbijt zijn hebben we onze spullen gepakt en zijn we richting station gelopen. Om 10.00 uur hebben we de trein gepakt naar Muizenberg, waar we om 10.10 uur aankwamen. We hebben een bankje opgezocht en daar hebben we bijna een uur zitten wachten totdat de anderen arriveerden, we zijn compleet!
Ondertussen was er een grote menigte kinderen op het strand aanwezig die allemaal achter een zeehondje aanrenden. Voor de kust Fish hoek / Simonstown ligt namelijk Seal Island, waar een grote groep zeehonden bij elkaar leeft. Regelmatig raken jonge zeehonden hun moeder kwijt en worden door de stroom meegevoerd richting de kust. Zielig, helemaal als je de volgende dag over het strand wandelt en het zeehondje weer tegenkomt, dood.
We lopen over het strand een eindje verder, op zoek naar Gary’s surfshop. Zodra we het gevonden hebben gaan we naar binnen om te kijken of er nog plek is voor surfles vanmiddag. Om 14.00 uur kunnen we met zijn 6en terecht, jeej! We besluiten het te doen en we geven onze namen door. Tot die tijd liggen we op het strand te genieten van het heerlijke weer! Voordat we beginnen met onze les moeten er nog een aantal dingen gebeuren waaronder het aantrekken van het wetsuit. Een hele happening, haha! Vanuit de paskamers klinkt gelach, gegil en zo nu en dan wat andere rare geluiden, hoe krijgen we dit in vredesnaam helemaal aan? Wanneer Lory eindelijk het pak over haar voeten heeft weten te trekken komt José (die stond bij haar in het pashokje) tot de conclusie dat ze het pak verkeerd om aan heeft, uiteraard! Uiteindelijk staan we na 10 minuten allemaal in een wetsuit voor de spiegel, how awesome!
Twee jonge kerels hebben de eer ons vandaag mee de zee in te nemen, dit kan natuurlijk niet zonder board. Deze krijgen we dan ook al snel in onze handen gedrukt en samen tillen we een board richting het strand. Milou heeft zich baie goed ingesmeerd vandaag, aangezien de zon (zoals elke dag) erg fel is!
Op het strand krijgen we instructies over hoe we met het board de zee in moeten, hoe we op de plank moeten liggen en vooral hoe we moeten gaan staan! (gaat ons dat lukken) Veel mensen staan te kijken naar 6 Nederlandse meiden die voor het eerst een wetsuit en een surfplank zien, great! Na een aantal belangrijke tips staan we met onze voeten in het water, let’s do it! Gary is ook naar zee gekomen om ons te helpen, we hebben dus 3 instructeurs.
De golven zijn erg hoog vandaag, dat belooft wat. We zijn na alle instructies en belangrijke informatie toch enigszins bang geworden om de zee in te gaan (de plank zal vaak omklappen, zorg ervoor dat je deze niet op je hoofd krijgt want hij is heel erg hard – kom niet buiten het aangegeven gebied omdat daar een grotere kans is om door haaien te worden gegrepen – zorg dat je op tijd van het board springt anderen beschadig je jezelf en het board)……..
De eerste paar minuten zijn we in gevecht met de baie hoge golven (Biarritz is hier niks bij ;)). We moeten een eindje de zee in om op het punt te komen vanwaar we op de plank moeten gaan liggen, dit valt echter niet mee. Elke keer als er een golf aankomt moet je je volle gewicht op de plank drukken om ervoor te zorgen dat de plank niet om zal slaan en op je hoofd terecht komt. We hebben het gehaald, we zijn een eindje de zee ingekomen en er komen wat kleine golven aan, tijd om op het board te gaan liggen. Je hoort de instructeur de nodige uitleg geven, en ineens wordt er go,go,go geroepen. Ik geloof dat de golf eraan komt. Voor je het weet lig je op je board op een golf en scheer je over het water richting strand, woow, wat gaat dat hard! Een raar maar gaaf gevoel om zo hard over het water te gaan en dat op een board. Na een aantal keren geoefend te hebben is het tijd om te gaan staan op het board. Op dezelfde manier beginnen we, maar wanneer je merkt dat je op de golf zit moet je proberen te gaan staan en je evenwicht te houden. Het lukt, we staan op het board en surfen richting het strand, wat een geweldig gevoel! Zo stoer om op een board te kunnen staan! Wat wel eng is, is dat je niet goed kunt zien of er mensen in het water zijn door de hoge golven, soms moet je noodgedwongen van je board springen om geen mensen te raken! :)
Uiteindelijk is het iedereen gelukt om op het board te staan, meerdere malen zelfs, echt super stoer! Nadat onze les voorbij was vonden we het tijd voor een fotomoment. We stapten net het water uit toen er een harde sirene klonk, we kijken om ons heen en zien mensen het water uitrennen; SHARKWARNING! We staan nog geen 10 seconden op het strand en er is een haai gesignaleerd, ieeel! We kijken naar wat er de komende minuten allemaal gebeurt. Mensen komen allemaal uit het water, de vlag met de haai erop wordt gehesen en een waterscooter gaat de zee in om een aantal surfers die ver het water in zijn, op te halen. Na ongeveer 15 minuten is het alarm voorbij en wordt de vlag weer omlaag gehaald, er kan weer gezwommen worden.
We besluiten om nog even op te drogen op het strand en vervolgens met de trein terug te gaan naar huis, het is nu nog licht, dus het is (over het algemeen) veilig. ’s Avonds kijken we terug op een gezellige en vooral super gave dag waarin we hebben leren surfen!!
De volgende dag hadden we alleen behoorlijk veel last van spierpijn!

FOTO'S ZIJN TE ZIEN OP:

• 11 Februari 2009 - 11:22

Mlot:

Wooow net zo gaaf, surfen! :D
    Super leuk! alleen wel eng van die haaien zeg :s
    Ieeh! hahaha!
    Nja, zolang t goed gaat, geniet er dan maar van!:D
    hahaha!

Liefss!

• 11 Februari 2009 - 11:39

Jolijn:

Heyy..

Super man!
    Klinkt erg exotisch ;)
    Verloopt stage ook helemaal volgens plan? Of hebben ze daar ook van die leuke onhandelbare kids??

Nou geniet ervan!!
    -xxx- Jo

• 11 Februari 2009 - 12:57

Rinske:

heej meiden,

vet zeg dat surfen!!!en dat in zo'n omgeving...heerlijk!!!

• 12 Februari 2009 - 11:12

De Gottemakertjes:

jullie vermaken je best zo te lezen. Goed dat het je gelukt is om op de plank te blijven staan. Nog niet te erg verbrand Milou?
    Hoe gaat het op de stageschool, welke groepen hebben jullie gekozen en hoe steekt een schooldag in Fish Hoek in elkaar?
    Dat horen we de volgende keer hopelijk weer.

liefs ons

• 12 Februari 2009 - 14:00

Paul En Daantje:

heeeyss!!

wat een mooie verhalen zeg!! jullie doen wel erg leuke dingen!!
    bevalt het verder een beetje daar? kunnen jullie een beetje wennen??

loor we mailen je nog wel even!!

heel veel plezier met alles!!

liefs paul en daantje

• 12 Februari 2009 - 18:11

Rianne:

Gaaf zeg dat surfen en zeker dat je op zo'n ding kunt blijven staan!

Maar die haaien lijkt mij best eng!! jankie bah!
    Zal dan wel rennen zijn geweest en een heel raar gezicht!!

Maar is stage nog heel erg anders? Leuk? Heb je een klas alleen?

Liefs