Onze eerste 2 stageweken - Reisverslag uit Nijverdal, Nederland van miloinzuidafrika - WaarBenJij.nu Onze eerste 2 stageweken - Reisverslag uit Nijverdal, Nederland van miloinzuidafrika - WaarBenJij.nu

Onze eerste 2 stageweken

Door: Milo

13 Februari 2009 | Nederland, Nijverdal

Onze eerste twee stageweken

Hier een verslag over onze eerste twee stageweken. We hebben dit verslag nu pas getypt omdat we na twee weken net iets meer kunnen vertellen over het een en ander, dan direct na de eerste week.
Eerst iets over de school, Laerskool Paul Greyling. Aan de rand van Fish hoek gelegen in een rustige wijk, vlakbij main road. We lopen ongeveer 15 minuten over het stukje naar school. Lekker om de dag te beginnen met een wandeling, zijn we direct goed wakker! :)
De school ziet er mooi uit en is aardig groot, toch zitten er ‘ maar’ 187 kinderen op, dat is nie baie veel nie. Een warme sfeer heerst zowel in de personeelskamer als in het hele gebouw. Bijna alles is van hout gemaakt, wat opgevrolijkt wordt door muurschilderingen (Disney) en veel platen met allerlei kleuren. Grade R (kleinties), 1 en 2 zitten in dezelfde gang, evenals de RT ruimte waar elke dag aandacht wordt besteed aan één leerling. Deze zit eigenlijk in grade 2 maar hij is niet echt handelbaar en wordt daarom elke dag apart genomen. Hij is sociaal erg zwak en krijgt veel te veel prikkels in de klas. We hebben nagevraagd hoe het zit met speciaal onderwijsscholen, deze zijn er wel maar de wachttijd bedraagt zo’n 2 jaar! De jongen waar het om gaat heeft grade 1 al twee keer gedaan en ook zit hij nu voor het tweede jaar in grade 2 (groep 4) , hij is al 10 jaar.
Grade 4 zit in een andere gang, de kinderclub zit hier ook. Het is een soort van kinderopvang, de kinderen die ’s middags niet naar huis gaan, blijven hier totdat hun ouders ze komen halen. Grade 5,6 en 7 zitten op de eerste verdieping, naast elkaar.
Samen met grade 4, wisselen zij geregeld van lokaal en leerkracht. Het heeft veel weg van een middelbare school, zoals wij dat kennen. Elk uur gaat er een bel, zodat iedereen weet dat er gewisseld kan worden. Elke grade heeft in principe wel een juf of meester, maar ze krijgen bepaalde vakken van anderen aangeboden, de leerkrachten blijven daarom in hun eigen lokaal de hele dag! De lessen die worden gegeven zijn vergelijkbaar met de lessen voor de bovenbouwgroepen in Nederland, de namen zijn wel wat anders. Zo hebben ze Afrikaans, Engels (dit hebben zo overigens al vanaf grade 2), Economie en Bestuurskunde, Natuurwetenskappe, Wiskunde, Klasmuziek, Bib en Sociale wetenskappe. Soms hebben ze twee lesuren hetzelfde vak, soms wisselen na elk lesuur. Estelle (grade 6) geeft bijvoorbeeld alle muzieklessen en verzorgt ook de lessen in de bibliotheek. Een klein gebouwtje in een binnentuintje is ingericht als bibliotheek waarin elke klas één keer les heeft per week. Voor de kleuters is het vooral gericht op het bekijken van plaatjes en het praten met anderen over boekjes. Ze leren hoe ze zorgvuldig om kunnen gaan met de materialen en waar welk boek hoort te staan. De oudere kinderen zitten aan tafels en lezen voor zichzelf.
Schooltijden:
Grade R: is elke dag om 12.30 uur vrij
Grade 1,2: zijn om 13.20 uur vrij
Grade 3: is om 14.00 uur vrijdag
Grade 4,5,6,7: zijn om 14.30 uur vrij
Vrijdag: alle klassen zijn om 13.00 uur vrij!

Sport is een heel belangrijk begrip binnen de school. Elke dag wordt er sport gegeven aan de kinderen. Voor grade 2 en 3 is er elke middag van 14.00 tot 14.30 uur sport. Ze kunnen kiezen uit tennis en cricket. Voor de bovenbouw is er van 14.30 tot 15.30 uur sport, zij kunnen ook kiezen uit bovengenoemde sporten. Er ligt een baie groot sportveld naast de school, waar allerlei sporten kunnen worden beoefenend. Er is een verspringbak, een plek voor het kogelstoten, er zijn twee cricketplaatsen en er wordt veel hardgelopen op de baan die op het gras is getekend. De baan wordt gebruikt voor JAG, waaraan de school meedoet. Het is de bedoeling dat alle kinderen elke week 1 km hardlopen. Dit zijn 2 grote rondes over het hele veld. Door dit wekelijks te herhalen wordt gezorgd voor een betere conditie waardoor de kinderen steeds makkelijker lang kunnen lopen. Er mogen meer rondes worden gelopen, alles wordt namelijk bijgehouden. De leerkracht doen hier ook aan mee, er wordt zo geld ingezameld voor kinderen met kanker. Als de kinderen 10 km hebben gelopen krijgen ze een zilveren medaille, bij 20 km een gouden medaille en bij 100 km een certificaat!

Ook hebben ze elk jaar een belangrijke atletiektoernooi. De foto’s hiervan hebben we eerder al op de site gezet, de eerste vrijdag na onze aankomst hier, hebben we dit toernooi gehad. Aankomende zaterdag is de vervolgronde, in Muizenberg. Alle nummers 1 en 2 van elk onderdeel mogen zich nu bewijzen, ze moeten het echter opnemen tegen veel andere kinderen die (over het algemeen) stukken beter zijn. De school in Muizenberg telt namelijk rond de 700 kinderen. Er zijn meer materialen en er kan meer geld worden uitgegeven aan sport. Het gaat echter om het plezier en de kinderen hebben er veel zin in. Toch was het minder fijn te horen dat de kinderen behoorlijk ver boven hun persoonlijk record moeten uitkomen, omdat ze anders geen schijn van kan hebben. (nummer 1 op Paul Greyling gooit 6 meter met een 4 kilo kogel, terwijl de nummer 2 van Muizenberg ruim 11 meter gooit) ..

De collega’s zijn erg aardig en we voelen ons dan ook meer dan thuis. In het begin hadden we baie veel moeite met de Afrikaanse taal. In de personeelskamer wordt gepraat over van alles en nog wat, maar waar het nou precies over gaat, geen idee! We vonden het vervelend omdat je continu goed moet luisteren naar alles wat er gezegd wordt, je probeert zoveel mogelijk woorden op te slaan zodat je die een volgende keer weer herkend of zelf kunt gebruiken. We waren dan ook behoorlijk stil en als er wat gevraagd werd moesten we eerst eens even goed nadenken hoe we antwoord zouden geven. Vrijdags hadden we echter al het gevoel een stukje beter te zijn geworden, we verstonden al meer van de gesprekken en konden zelf ook al het een en ander zeggen. Nu, nog een week later kunnen we eigenlijk wel zeggen dat we het al aardig onder de knie hebben. De lastigste woorden en de rare zinsopbouw hebben we inmiddels wel door en het is gewoon een kwestie van doen. Zo nu en dan loop je wel eens vast, maar gelukkig is daar het Engels! (Wordt dat ook nog een beetje bijgewerkt:))

De woorden uit de Afrikaanse taal lijken baie veel op de Nederlandse taal, maar ze zijn vaak heel letterlijk. Een raam kennen ze niet, zij zeggen een venster. Ruzie maken of discussiëren is niet bekend, bakleien wel. Als je zegt dat je wilt dat kinderen gaan zitten op hun plaats dan zeg je zoiets als:’ Ek wil julle gaan almaal reg sit’. De aa zoals wij hem uitspreken is hier veel ‘platter’, het lijkt meer de korte klank, a.
Als de kinderen naar binnen mogen zeg je; ‘Julle mag gaan stap nou’.
Als kinderen iets moeten kleuren over een vogel dan zeg je: ‘Kan julle voor my asseblief een baie mooie prentjie (je zegt: prenkie) maak. Julle maak een vogeltjie voor my, ek wil jullie gaan baie mooi enkleeren.
En als je zegt dat je hebt gezegd dat een kind iets goed heeft gedaan dan zeg je; ‘Ek het gesay, jy het baie goed gedoen’.

Er komen veel Engels woorden in voor en vaak is de logica van de zinnen ver te zoeken, dat maakt het ook lastig. Ze kennen geen hele werkwoorden. Ik heb een appel opgegeten is voor hen erg raar, ze kijken je dan aan van ‘waar heb jij het over?’ Zij zeggen; Ek het die appel op ge-eet.

De kinderen dragen allemaal een uniform. De dogters dra een blauw rokkie met een blau hemd (polo) en wit sokken. Hulle het zwart skoentjies. Die seunties dra ook zwart skoentjies en grijs sokke. Hulle dra grijs broekies en blau hemd (polo). De haren van de jongens mogen niet over de oren komen, zo nu en dan is er controle. Is het haar te lang dan krijg je een strafpunt en een briefje waarop staat dat je de volgende dag je haar geknipt moet hebben. Er mag geen gel in de haren en ook mogen ze geen sieraden om. Dit geldt ook voor de meisjes. Bij hen wordt ook streng gecontroleerd op make-up en nagellak. Wanneer ze ’s ochtends in rijen zitten voordat ze naar binnen mogen, worden zo nu en dan de nagels gecontroleerd. Is het niet goed, dan krijgen ook zij een strafpunt en moeten ze hun nagels schoon gaan maken.

Elke donderdagochtend is er Jubelklub. Iemand van de kerk komt dan langs en gaat met de kinderen zingen en praten over het geloof, over Jezus. In de grote saal zitten alle kinderen dan bij elkaar en wordt er op een scherm het een en ander getoond. De liederen worden hard meegezongen, leuk om te zien!

Vandaag wordt Valentijnsdag gevierd. In Nederland is dit niet erg populair, in Zuid Afrika blijkbaar wel. Er is een heel programma voor opgezet en de kinderen komen allemaal in rood, roze of witte kleren naar school. In de pauzes gaan ze allemaal naar de grote saal waar de kinderen hun kleren gaan showen aan de rest van de school. Er is een grote catwalk in het midden gemaakt en alles is versierd met hartjes. Er kunnen lekkere dingen worden gekocht en het is eigenlijk een beetje feest!
Ook in Fish hoek zelf hangen overal hartjes, knuffelberen en strikken. Om de lantaarnpalen, bloembakken en paaltjes zijn rode linten geknoopt en de etalages zij allemaal vol met rood, roze en witte artikelen. ‘Love is in the air’.

Lory loopt nu stage in grade R, de kleuters. Iemand moest hier naartoe omdat de klas wat drukker is en Hester (juffrouw) ook nog andere activiteiten begeleidt, zoals cricket en schaken. Omdat we beide eigenlijk niet voor de kleuters zouden hebben gekozen hebben we afgesproken dat Lory tot eind februari in grade R blijft en daarna neemt Milou het over. Milou loopt nu in grade 3. Vorige week hebben we alle klassen bekeken, om van alles wat te zien. Deze week hebben we meegelopen in de bovengenoemde grades. De tijd gaat snel, we hebben alweer 2 van onze 8 stageweken gehad! Het bevalt ons goed en we hopen de Afrikaanse taal nog beter te leren!

FOTO'S ZIJN OP DE LINK HIERONDER TE VINDEN:

• 13 Februari 2009 - 10:07

Mlot:

Woow klinkt gaaf zeg!
    Grappig die taal. Is gewoon echt krom Nederlands.. haha!
    Ik hoop dat jullie nog veel plezier beleven de aankomende weken! Succes!

Liefs Marlot

Ps. Ik zie de link naar de foto's niet?

• 13 Februari 2009 - 10:37

Mandy:

He milou,

Zo te horen vermaak jij en de rest zich wel. Ik hoop dat jullie met z'n allen nog even genieten van de weken die nog komen gaan. Ik ga jullie verhalen en foto's zekers lezen en bekijken.

Groetjes,

Mandy

• 13 Februari 2009 - 10:39

Anita:

Hallo Milou,

Wat leuk om jullie verhalen te lezen, het klinkt echt super gaaf!!

Geniet ervan en ik lees graag weer een volgend bericht van jullie.

Succes!!

Groeten Anita.

• 13 Februari 2009 - 13:55

Rinske:

Heeej meiden..!!

Hahahah wat lachen zeg die taal. Kom je straks in NL moet je weer nederlandse les geven haha dat wordt lastig..;)!!Je zal zien dat je in NL nog wel een beetje zo praat haha helemaal als je het lekker onder de knie krijgt..

Ik ben vorig weekend in Utrecht pedagogiek bekeken..Erg leuke studie..Wordt de voltijd waarschijnlijk 3 jaar, dus snel op zoek nara een kamer haha!!

Heej meiden geniet ervan..ook met de kleutertjes!!Het sneeuwt hier ook wel weer een beetje elke dag:S jaghh

Nou wij gaan lekker vakantie vieren

kussss

• 13 Februari 2009 - 14:15

Petra:

Heey daar!
    Leuk zeg om ff wat over de stage te lezen! Lijkt me een ontzettende uitdaging..vooral door de taal enzo! Maar juist wel leuk daardoor..;)
    Geniet van het komende weekend daar, leuke dingen op de planning staan?

xxx Petra

• 13 Februari 2009 - 16:51

Rianne:

Heej meiden

Wat leuk om te lezen. Ach voor een aantal weken is de kleuters ook wel leuk. Ik moest deze week ook invallen in groep 2. Dit was voor 2 dagen, maar was wel leuk!

Zo te horen vermaken jullie je goed! Maar wat ik eruit haal hebben jullie de klas niet alleen of wel?
    Het lijkt me wel apart dat de kinderen elke les wisselen! Maar daar wen je ook zo weer aan!

Ja die taal is echt grappig! Pas maar op als je straks in nederland komt, dan zal iedereen je raar aan kijken als je die taal spreekt!! haahh
    Leuk he, dat je dat zo snel onder de knie krijgt!

Geniet ervan en nog heel veel plezier daar! Het weekend komt er weer aan, dus geniet ervan!

Ik ga lekker vakantie vieren, wat er aan vakantie overblijft! Liefs Rianne

• 14 Februari 2009 - 17:19

Aniek En Hennie:

Wat een verhaal.
    Wat lestijden betreft zit je nog wel goed Lory.
    Het Afrikaans vinden wij al heel goed, kan dus alleen maar beter worden.
    En engels is nooit weg Loor, blijf je tenminste Erik verstaan.

Een hele goede 3e week, blijf genieten, doen wij deze week ook. (Om jullie op te frissen, het is hier voorjaarsvakantie)

Groetjes
    ons

• 15 Februari 2009 - 07:26

Mera:

Hallo Milou,

Zo te zien en te lezen bevalt het je prima daar.
    Volgens mij zijn jullie al aardig ingeburgerd.

Je komt toch wel weer terug?...haha!!

Groetjes Fam. Estié

• 16 Februari 2009 - 16:48

Gijs:

We hebben vakantie Vrijdag met mn ouders naar Amsterdam naar rijksmuseum en beetje met de tram door amsterdam rijden.

Groetjes Gijs

• 16 Februari 2009 - 17:15

Leooo:

Ey meiden!

Loor, bedankt voor je mail! Leuk om te lezen!

Wat een leuke school zeg! Ik had het veel armer verwacht...

Super gaaf dat jullie zo veel doen en beleven!! Geniet daar van het zonnetje, hier regent het hele dagen door, snik!

Heel veel plezier en we mailen!

Kus leo

• 16 Februari 2009 - 17:26

Betsie En Anneke:

Hallo Dames.
    Alles goed daar volgens ons wel. Wij zijn hier hard aan het werk, dat kun je wel zien. Het is volgens ons bij jullie fijner weer als hier. Echt hollands februarie winterweer,koud regen donker sneeuw. Echt weer om heerlijk in je bed te kruipen.
    nou dames drink je kopje koffie nu maar leeg, en dan mogen jullie nog een glaasje rode wijn en dan onder de satijnen lakens, handen er boven.

Een groet uit het mooie hellendoorn (kronnezommer).

Anneke en Betsie van Stroeks.

• 17 Februari 2009 - 16:37

Gerlinda:

Hallo Lory,

Leuk om je verhalen te lezen. Ik heb mijn fotoboeken er ook even weer bij gepakt. Ik ben nog wel erg nieuwsgierig of er in graad R de wand met de zee er nog is? (platen van Memo?) Die wand staat net niet op de foto's! Veel plezier nog!
    Groet,
    Gerlinda

• 17 Februari 2009 - 22:07

Johan Nawijn:

Hoi Milou,

Van Inge hoor ik positieve berichten over jullie periode in Z. Afrika. Nu lees ik op jou site dat je in Fish hoek op een school zit. Mijn vrouw heeft daar familie wonen en ik ben er ook geweest en heb een paar dagen gewoond in een huis tegen de heuvel. Prachtig dat jij stage loopt op de school waar de nichten van mijn vrouw ook op hebben gezeten.Ik hoor van Inge dat jullie veel doen in de omgeving en genieten van het mooi weer. Maak er nog een mooie periode van in Zuid Afrika.
    groet, Johan

• 19 Februari 2009 - 19:45

Erin:

Hoi meiden,

Wat heerlijk dat jullie alweer in t-shirt kunnen lopen.hmfff.
    Hier in Nederland is het voorjaarsvakantie, dus ik heb nu ff een break.
    Aankomend weekend ga ik carnaval vieren. Ik ga verkleed als piraat.
    Geniet er nog ff van dames,

veel liefs Erin

• 20 Februari 2009 - 05:58

Dennis Wijnberg:

Heeeeel leuk berichtje. Kunnen ze daar jouw diep-Twents wel verstaan? ;)

• 20 Februari 2009 - 11:33

Ineke:

Hoi Lory en Milou,
    Eindelijk jullie verhalen gelezen (heb voorjaarsvakantie deze week). Klinkt goed allemaal. Het verhaal over het surfen is lachen, je ziet het zo ongeveer voor je.Wat me vooral opvalt bij de foto's van de school is dat de lokalen zo kleurrijk zijn. Leuk.
    De Afrikaanse taal lezen gaat makkelijker dan het spreken, denk ik. Maar jullie pikken het vast wel snel op als je niet anders hoort.
    Heel succes en plezier verder!!!
    Liefs en groeten, ook van Ab, Ineke